قبلا" در معرÙÛŒ اجمالی عار٠بزرگ اهل هرات ومقیم ومدÙون در روستای ØÙ†Ú¯ « درویش Øسین گرگانی» به نقل از کتاب ارزشمند بهارستان اثر مرØوم آیتی مطالبی را به عرض رساندیم و از جمله نقل شد که : Øسامی نامی اورا این طور معرÙÛŒ نموده است.
درویش Øسین گرگانی ....... Øسامی نامی اورا بدینگونه تذکر داشته است .عابد وزاهد وسالک ناسک،مرشد Øقانی، درویش Øسین گرگانی،که  زمان ما به وجود شریÙØ´ مزین است.
عارÙÛŒ عالمی است ربانی              ثانی اثنین شیخ خرقانی
Øالیا مثل اوعزیزی نیست                 گنج قارون برش پشیزی نیست
بسکه در انزوا همی کوشد             خواهد از خویش خویش راپوشد
اقامتش در قریه خنگ وربخت است . اهل هرات ØŒ وارباب بلوکات بدان ذات مرضیه الصÙات درمقام ارادت واعتقادند.همواره کوکبش سعید ودولت Ùقرش برمزید باد.
به Ù„Øاظ اینکه بر اساس این تعری٠درویش Øسین گرگانی«ثانی اثنین»و درواقع  مشابه Ùˆ المثنی شیخ خرقانی معرÙÛŒ شده بدون هیچگونه دخل وتصز٠واظهار نظری به معرÙÛŒ این عار٠بزرگ Ùˆ نامی Ù…ÛŒ پردازیم.  Â
ابتداء مطلب خود را با این کلام ارزشمند وی آغاز می کنیم که بر سر در خانقاه خود نوشته بود:
« هر کس Ú©Ù‡ در این سرا درآید نانش دهید Ùˆ از ایمانش مپرسید. Ú†Ù‡ آنکس Ú©Ù‡ بدرگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالØسن به نان ارزد » این سخن با ارزش امروزه به عنوان شعار ملی گردشگری کشورمان انتخاب شده است .»
زندگینامه شیخ ابوالØسن خرقانی
به گزارش روز شنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران " ایسکانیوز " معرÙÛŒ بیشتر Ùˆ برپایی بزرگداشت این شخصیت عرÙانی Ùˆ دنبال کردن اهدا٠توسعه گردشگری از این Øیث دارای اهمیت بوده Ú©Ù‡ چندی قبل مسئولین گردشگری شهر قارص ترکیه با بهره‌گیری از بقعه Ùˆ مسجدی منسوب به شیخ ابوالØسن خرقانی Ùˆ نیز بر مبنای تلاش‌های اخیر دولت ترکیه برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این کشور ØŒ بعد از قونیه در مسیر تبدیل شدن به یک مقصد Ùرهنگی در آناتولی برای گردشگران ایرانی است Ùˆ مهمتر از همه توصی٠زیبایی از شاهرود توسط مقام معظم رهبری در سÙر آبان ماه Û±Û³Û¸Ûµ در جمع مردم شاهرود بود Ú©Ù‡ Ùرمودند : اینجا منطقهâ€Ù‰ عالÙÙ…â€Ø®ÛŒØ² است Ø› منطقهâ€Ù‰ معلمان دین Ùˆ اخلاق . در زمان گذشته هم نام بایزید بسطامى Ùˆ ابوالØسن خرقانى را همهâ€Ù‰ مسلمانان Ùˆ مرتبطین با معار٠اسلام ولو غیرمسلمان شنیدهâ€Ø§ÛŒØ¯ . البته امثال بایزید Ùˆ ابوالØسن خرقانى را با این مدعیان صوÙیگرى نباید اشتباه کرد . آنها داستان دیگرى دارند Ùˆ ماجرا Ùˆ سخن دیگرى است .
بنای آرامگاه از آجر است Ùˆ در سال Û±Û³ÛµÛ² توسط انجمن آثار ملی بنا شده است . روی قبر شیخ یک قطعه سنگ مرمر است Ú©Ù‡ اشعاری بدین مضمون بر آن ØÚ© شده است :
این مرقد شری٠که در این مکان بود                 آرامگاه قطب زمین و زمان بود
شیخ الطریقه بوالØسن خارقانی است               این کالبد Ú©Ù‡ در دل خاکش مکان بود . . .
در جوار این آرامگاه مسجدی از دوره ایلخانی بوده Ú©Ù‡ مطابق نوشته برخی از مؤلÙین دارای گنبدی مخروطی Ø´Ú©Ù„ Ùˆ آراسته به کاشی‌های زیبا بوده است Ùˆ در Øال Øاضر تنها Ù…Øراب آن باقی مانده Ú©Ù‡ بر خلا٠مساجد دیگر منطقه رو به غرب است Ùˆ دارای خطوطی Ùارسی از بیانات شیخ Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ گوید :
« علی شیخ ما قبله پنج است کعبه قبله مومنان است، بیت المعمور قبله Ùرشتگان، عرش قبله دعاگویان ØŒØÙ‚ قبله جوانمردان، Ùˆ اما دل قبله خاصان است »
Ùˆ آیات قرآنی به خط ریØان است Ùˆ با نقوش Ú¯Ù„ Ùˆ بوته تزئین گردیده Ú©Ù‡ توسط سازمان میراث Ùرهنگی ØŒ صنایع دستی Ùˆ گردشگری مرمت شده است .
شیخ ابوالØسن علی بن جعÙر بن سلمان خرقانی « یا علی بن اØمد » عار٠بزرگ قرن چهارم Ùˆ پنجم هجری از چهره های بسیار درخشان عرÙان ایرانی است Ú©Ù‡ در آزاد اندیشی Ùˆ مردم گرائی جهانی Ùˆ وسعت نظر انسانی Ùˆ تÙکر والای عرÙانی ممتاز Ùˆ Ú©Ù… نظیر است. Ú¯Ùتار Ùˆ کردار این عار٠کیهان گرای ایرانی Ú©Ù‡ در نیمه دوم قرن چهارم Ùˆ اوایل قرن پنجم هجری در روستای خرقان (قلعه نو خرقان) شاهرود Ù…ÛŒ زیسته است. در Ø·ÛŒ گذشت نزدیک به یکهزار سال همواره مورد توجه Ùˆ دقت Ùˆ مطالعه Ùˆ سرمشق عارÙان Ùˆ شاعران Ùˆ متÙکران Ùˆ Ù…Øققان بوده است .
ÙˆÛŒ در سال Û³ÛµÛ± یا Û³ÛµÛ² هجری در روستای خرقان شاهرود متولد شده Ùˆ در روز سه شنبه دهم Ù…Øرم (عاشورا) سال Û´Û²Ûµ هجری در Ù‡Ùاد Ùˆ سه سالگی در همان قصبه خرقان جهان را بدرود Ú¯Ùته است. مشهور است Ú©Ù‡ علاوه بر هم شهری ÙˆÛŒ یعنی بایزید بسطامی عار٠بزرگوار Ùˆ عالی مرتبه قرن دوم Ùˆ سوم هجری Ú©Ù‡ شیخ Ùˆ مقتدای Øال جذبه Ùˆ تÙکر او بوده است، مانند عار٠معرو٠معاصر خود شیخ ابوسعید ابوالخیر خرقه ارشاد Ùˆ طریقت از شیخ ابوالعباس اØمد بن Ù…Øمد عبدالکریم قصاب آملی داشته است .
در منقولات Ùˆ Øکایات باقی مانده، آمده است Ú©Ù‡ شیخ ابوسعید ابوالخیر عار٠مشهور Ùˆ ابوعلی سینا Ùیلسو٠نامی Ùˆ ناصر خسرو قبادیانی علوی، شاعر Ùˆ متÙکر ایرانی Ú©Ù‡ معاصر شیخ ابوالØسن خرقانی بوده اند به خرقان رÙته Ùˆ با ÙˆÛŒ صØبت داشته Ùˆ مقام معنوی او را ستوده اند . Ùˆ نیز Ú¯Ùته اند Ú©Ù‡ سلطان Ù…Øمود غزنوی پادشاه مقتدر بدیدار شیخ ابوالØسن خرقانی رÙته Ùˆ از ÙˆÛŒ کسب Ùیض کرده Ùˆ نصیØت خواسته است.
از شاگردان ممتاز Ùˆ مشهور شیخ ابوالØسن خرقانی، خواجه عبدالله انصاری عار٠قرن پنجم هجری است Ú©Ù‡ سالها در خرقان زیسته Ùˆ از انÙاس پر برکت شیخ ابوالØسن خرقانی کسب Ùیض Ùˆ معلومات کرده است. در مورد ارتباط معنوی بایزید بسطامی عار٠قرن دوم Ùˆ سوم هجری با شیخ ابوالØسن خرقانی Ú©Ù‡ از ÙˆÙات بایزید Û²Û³Û´ هجری تا تولد شیخ ابوالØسن Û³ÛµÛ± یا Û³ÛµÛ² هجری، یکصد Ùˆ Ù‡Ùده یا هیجده سال Ùاصله است مطالب زیادی در آثار نویسندگان Ùˆ Ù…Øققان به ویژه عارÙان قرنهای بعد آمده است، Ú©Ù‡ قابل توجه Ùˆ تأمل Ù…ÛŒ باشد.
از سلطان العارÙین بایزید بسطامی نقل کرده اند Ú©Ù‡ هر سال یک بار به رباط دهستان Ù…ÛŒ آمد Ùˆ بر Ùراز تلی Ù…ÛŒ ایستاد Ùˆ همانند کسی Ú©Ù‡ بوی خوشی استشمام نماید Ù†Ùس Ù…ÛŒ کشید . چون علت را از ÙˆÛŒ پرسیدند :
Ú¯Ùت زین سو بوی یاری Ù…ÛŒ رسد                    کاندراین ده شهریاری Ù…ÛŒ رسد
بعد چندین سال میزاید شهی                          می زند بر آسمان ها خرگهی
رویش از گلزار ØÙ‚ گلگون بود                           از من او ØŒ اندر مقام اÙزون بود
چیست نامش؟ Ú¯Ùت نامش بوالØسن               Øلیه اش را Ú¯Ùت Ùˆ ابرو Ùˆ ذقن
قد او Ùˆ رنگ او Ùˆ Ø´Ú©Ù„ او                                یک به یک را Ú¯Ùت از گیسو Ùˆ رو
شیخ Ùریدالدین عطار درباره شیخ ابوالØسن خرقانی چنین Ù…ÛŒ نویسد : آن Ø¢Ùتاب الهی ØŒ آن آسمان نامتناهی قطب زمان ابوالØسن خرقانی پیشوای اهل طریقت Ùˆ راهنمای سالکان راه Øقیقت در درگاه Øضرت عزت آشنایی عظیم داشت .
شیخ ابوالØسن خرقانی بر سر در خانقاه خود نوشته بود:
« هر کس Ú©Ù‡ در این سرا درآید نانش دهید Ùˆ از ایمانش مپرسید. Ú†Ù‡ آنکس Ú©Ù‡ بدرگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالØسن به نان ارزد » Ùˆ امروزه به عنوان شعار ملی گردشگری کشورمان در آمده است ».
از دیگر سخنان والای شیخ ابوالØسن خرقانی Ú©Ù‡ برگزیده ایم اینهاست :
الهی! خلق تو شکر نعمتهای تو کنند - من شکر بودن تو کنم؛ نعمت، بودن توست
عالم بامداد برخیز طلب زیادتی علم کند ØŒ Ùˆ زاهد طلب زیادتی زهد کند Ùˆ ابوالØسن در بند آن بود Ú©Ù‡ سروری بدل برادری رساند.
کاشکی عقوبت همه خلق، مرا کردی تا ایشان را دوزخ نبایستی دید. بهترین چیزها دلیست که در وی هیچ بدی نباشد.
او براستی مرید Ùˆ شاگرد روØانی سلطان العارÙین بایزید بسطامی است Ú©Ù‡ Ú¯Ùته است:
جلال الدین Ù…Øمد بلخی مولوی عار٠بزرگ قرن Ù‡Ùتم هجری، در دÙتر چهارم مثنوی، نظریه Ùˆ Ú¯Ùتار شیخ ابوالØسن خرقانی را درباره پیش بینی جزئیات وجود Ùˆ ظهور خود توسط بایزید بسطامی در یکصد Ùˆ تقریبا بیست سال چنین سروده است :
هـچـنـان آمـد کـه او Ùـرمـوده بـود بـوالـØـسـن از مـردمـان آن را شـنـود
Ú©Ù‡: Øـسـن بـاشـد مـریـد Ùˆ امتم درس گـیـرد هـر ØµÙ€Ø¨Ù€Ø§Ø Ø§Ø² تـربــتــــم
Ú¯Ùت: من هم نیز خوابش دیده ام وز روان شـیـخ ایـــــن بـشـنـیـده ام
هر صباØÛŒ رو نـهـادی سوی گور ایـسـتـادی تـا ضـØÙ€ÛŒ انـدر Øـضـــور
یـا مـثـال شـیـخ پـیـشش آمـدی یا Ú©Ù‡ بی Ú¯Ùتی شکالش ØÙ„ شدی
تـا یـکـی روزی بـیامـد بـا سـعـود گـورهـا را بـر٠نـو پـوشـیـده بـــــود
تـوی بـر تـو بـرÙـهـا همچون علم قـبه قـبه دید Ùˆ شـد جـانـش بـغـــم
بـانگش آمد از Øظیره شیخ ØÛŒ هـا انـا ادعـوک Ú©Ù€ÛŒ تـسـعی الــــی
هین بیا این سو، بر آوازم شتاب عـالم از بر٠است روی از من متاب
Øال او زآن روز شد خوب Ùˆ بدید آن عجایـب را کـه اول مــــی شـنید
دیدار شیخ ابوالØسن خرقانی با ابو علی سینا :
درباره ملاقات شیخ ابوالØسن خرقانی عار٠و ابو علی سینا Ùیلسو٠و طبیب مشهور داستانها در کتابها آورده اند Ø› اگر جزئیات این دیدار درست نباشد Ø› با در نظر گرÙتن وقایع تاریخی Ùˆ خط سیر Øرکت ابوعلی سینا از گرگانج به جرجان (گرگان) Ú©Ù‡ از طریق طوس Ùˆ نیشابور Ùˆ جاجرم Ùˆ سرØد کومش انجام گرÙته ØŒ وقوع این ملاقات مهم تاریخی قطعی است . شیخ Ùرید الدین عطار نیشابوری درباره ملاقات شیخ ابوالØسن خرقانی Ùˆ شیخ الرئیس ابوعلی سینا چنین نوشته است :
« نقلست Ú©Ù‡ بوعلی سینا به آوازهً شیخ عزم خرقان کرد، چون به وثاق شیخ آمد ØŒ شیخ به هیزم رÙته بود. پرسید Ú©Ù‡ شیخ کجاست؟ زنش Ú¯Ùت : آن زندیق کذاب را Ú†Ù‡ کنی؟ همچنین بسیار جÙا Ú¯Ùت شیخ را ØŒ Ú©Ù‡ زنش منکر او بودی ØŒ Øالش Ú†Ù‡ بودی! بوعلی عزم صØرا کرد تا شیخ را بیند ØŒ شیخ را دید Ú©Ù‡ همی آمد Ùˆ خرواری درمنه بر شیری نهاده ØŒ بوعلی از دست برÙت ØŒ Ú¯Ùت: شیخا این Ú†Ù‡ Øالتست؟ Ú¯Ùت: آری تا ما بار چنان "ماده" گرگی نکشیم "یعنی زن" شیری بار ما نکشد . پس بوثاق باز آمد ØŒ بوعلی بنشست Ùˆ سخن آغاز کرد Ùˆ بسی Ú¯Ùت، شیخ پاره ای Ú¯Ù„ در آب کرده بود تا دیواری عمارت کند، دلش بگرÙت، برخاست Ùˆ Ú¯Ùت مرا معذور دار Ú©Ù‡ این دیوار را عمارت Ù…ÛŒ باید کرد، Ùˆ بر سر دیوار شد، ناگاه تبر از دستش بیÙتاد، بوعلی برخاست تا آن تبر بدستش باز دهد، پیش از آنکه بوعلی آنجا رسید آن تبر برخاست Ùˆ بدست شیخ باز شد. بوعلی یکبارگی اینجا از دست برÙت Ùˆ تصدیقی عظیم بدین Øدیثش پدید آمد تا بعد از آن طریقت به ÙلسÙÙ‡ کشید، چنانکه معلوم هست» « دانش، علم. Ùˆ بینش، عرÙان.»
سلطان Ù…Øمود غزنوی در خانقاه شیخ ابوالØسن خرقانی
بطوریکه نوشته اند سلطان Ù…Øمود غزنوی در سÙری Ú©Ù‡ به تسخیر شهرهای مرکزی ایران « ری Ùˆ اصÙهان » Ùˆ انقراض سلسله آل بویه «دیلمیان» منجر گردید (420 هجری) چند روزی در ولایت قومس «کومش» توق٠کرده Ùˆ با شیخ ابوالØسن خرقانی در قصبه خرقان بسطام ملاقات نموده است. بررسی جوانب مختل٠این دیدار تاریخی Ùˆ معنوی Ùˆ طرز برخورد Ùˆ سئوال Ùˆ جواب دلنشین این عار٠جلیل القدر ایرانی با سلطان Ù…Øمود مقتدر Ùˆ جبار، Ùˆ همچنین تأثیر عمیق Ùˆ شگر٠اÙکار بلند Ùˆ وسعت نظر بی انتها Ùˆ وارستگی Ùˆ بی نیازی Ùˆ بی هراسی Øیرت انگیز شیخ در سلطان وقت Ùˆ Ùرد شاخص عرصه سیاست مشرق ایران Ú©Ù‡ بی ارزشی جلال Ùˆ جبروت Ùˆ قدرت Ùˆ مال Ùˆ مقام دنیائی را در مقابل Øقیقت عرÙان Ùˆ معنویت مجسم Ù…ÛŒ کند، از نظر اخلاقی Ùˆ اجتماعی Ùˆ عقیدتی بسیار جالب توجه Ùˆ از Ù„Øاظ تاریخی ارزنده Ùˆ آموزنده است .
شیخ Ùریدالدین عطار نیشابوری عار٠مØقق قرن ششم Ùˆ Ù‡Ùتم هجری جزئیات این دیدار تاریخی را چنین بیان داشته است:
« نقل است Ú©Ù‡ وقتی سلطان Ù…Øمود وعده داده بود، ایاز را. خلعت خویش را در تو خواهیم پوشیدن Ùˆ تیغ برهنه بالای سر تو برسم غلامان من خواهم داشت. چون Ù…Øمود به زیارت شیخ «ابوالØسن خرقانی» رسول Ùرستاد Ú©Ù‡ شیخ را بگوئید Ú©Ù‡ سلطان برای تو از غزنین بدینجا آمد، تو نیز برای او از خانقاه به خیمهً او درآی Ø› Ùˆ رسول را Ú¯Ùت اگر نیاید این آیت برخوانید، قوله تعالی: « واطیعو الله Ùˆ اطیعو الرسول Ùˆ اولی الامرمنکم»
رسول پیغام بگزارد. شیخ Ú¯Ùت: مرا معذور دارید. این آیت برو خواندند، شیخ Ú¯Ùت: Ù…Øمود را بگوئید Ú©Ù‡: چنان در اطیعو الله مستغرقم Ú©Ù‡ در اطیعو الرسول خجالتها دارم تا به اولی الامر Ú†Ù‡ رسد؟! رسول بیامد Ùˆ به Ù…Øمود باز Ú¯Ùت. Ù…Øمود را رقت آمده Ùˆ Ú¯Ùت: برخیزید، Ú©Ù‡ او نه از آن مرد است Ú©Ù‡ ما گمان برده بودیم. پس جامهً خویش را به ایاز داد Ùˆ در پوشید، Ùˆ ده کنیزک را جامهً غلامان در بر کرده، Ùˆ خود به Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø§Ø±ÛŒ ایاز پیش Ùˆ پس Ù…ÛŒ آمد، امتØان را رو به صومعهً شیخ نهاد. چون از در صومعه درآمد Ùˆ سلام کرد، شیخ جواب داد، اما برپا نخاست. پس روی به Ù…Øمود کرد Ùˆ در ایاز ننگرید، Ù…Øمود Ú¯Ùت: برپا نخاستی سلطان را Ùˆ این همه دام بود، شیخ Ú¯Ùت: دام است اما مرغش تو نه ای؛ پس دست Ù…Øمود بگرÙت Ùˆ Ú¯Ùت: Ùرا پیش آی، چون ترا Ùرا پیش داشته اند. Ù…Øمود Ú¯Ùت: سخنی بگو. Ú¯Ùت: این نامØرمان را بیرون Ùرست، Ù…Øمود اشارت کرد، تا نامØرمان همه بیرون رÙتند؛ Ù…Øمود Ú¯Ùت: مرا از بایزید Øکایتی برگو. شیخ Ú¯Ùت: بایزید چنین Ú¯Ùته است: Ú©Ù‡ هر Ú©Ù‡ مرا دید از رقم شقاوت، ایمن شد؛ Ù…Øمود Ú¯Ùت: از قدم پیغامبر زیادتست؟ Ùˆ بوجهل Ùˆ بولهب Ùˆ چندان منکران او را همی دیدند Ùˆ از اهل شقاوت، شیخ Ú¯Ùت Ù…Øمود را Ú©Ù‡ ادب Ù†Ú¯Ù‡ دار Ùˆ تصر٠در ولایت خویش کن، Ú©Ù‡ مصطÙÛŒ را علیه السلام ندید جز چهار یار او Ùˆ صØابه او Ùˆ دلیل بر این چیست؟ قوله تعالی "Ùˆ تراهم ینظرون الیک Ùˆ هم لایبصرون"ØŒ Ù…Øمود را از این سخن خوش آمد؛ Ú¯Ùت مرا پندی ده. Ú¯Ùت: چهار چیز Ù†Ú¯Ù‡ دار. اول پرهیز از مناهی Ùˆ نماز بجماعت، سخاوت Ùˆ Ø´Ùقت بر خلق خدا. Ù…Øمود Ú¯Ùت: مرا دعا کن؛ Ú¯Ùت: خود در این Ú¯Ù‡ دعا Ù…ÛŒ کنم "اللهم اغÙر للمؤمنین Ùˆ المؤمنات" Ú¯Ùت: دعاء خاص بگو. Ú¯Ùت: ای Ù…Øمود عاقبتت Ù…Øمود باد. پس Ù…Øمود بدره ای زر پیش شیخ نهاد. شیخ قرص جوین پیش نهاد Ùˆ Ú¯Ùت: بخور! Ù…Øمود همی خاوید Ùˆ در گلویش Ù…ÛŒ گرÙت. شیخ Ú¯Ùت: مگر Øلقت Ù…ÛŒ گیرد؟ Ú¯Ùت: آری. Ú¯Ùت: میخواهی Ú©Ù‡ ما را این بدره زر تو گلوی بگیرد؟ برگیر Ú©Ù‡ این را " اشاره به زر " سه طلاق داده ایم. Ù…Øمود Ú¯Ùت: در چیزی کن، البته. Ú¯Ùت: نکنم. Ú¯Ùت: پس مرا از آن خود یادگاری بده، شیخ پیراهن عودی از آن خود بدو داد. Ù…Øمود چون بازهمی گشت Ú¯Ùت: شیخا خوش صومعه ای داری، Ú¯Ùت: آنهمه داری، این نیز همی بایدت؟ پس در وقت رÙتن شیخ او را بر پا خواست. Ù…Øمود Ú¯Ùت: اول Ú©Ù‡ آمدم التÙات نکردی، اکنون بر پای Ù…ÛŒ خیزی. این همه کرامت از چیست آن Ú†Ù‡ بود؟ شیخ Ú¯Ùت: اول در رعونت پادشاهی Ùˆ امتØان درآمدی، Ùˆ به آخر در انکسار Ùˆ درویشی میروی Ú©Ù‡ Ø¢Ùتاب دولت درویشی بر تو تاÙته است. اول برای پادشاهی تو برنخاستم، اکنون برای درویشی تو برمی خیزم.»
دیدار شیخ ابوالØسن خرقانی Ùˆ شیخ ابوسعید ابوالخیر
از معاصران نامی شیخ ابوالØسن خرقانی، شیخ ابوسعید ابوالخیر عار٠و شاعر مبتکر رباعیات عرÙانی است. بطوریکه نوشته اند شیخ ابوسعید بارها به خرقان سÙر کرده Ùˆ با شیخ ابوالØسن صØبت داشته است Ú©Ù‡ ماجرای آنها در کتاب نورالعلوم Ùˆ اسرار التوØید Ùˆ تذکرةالاولیاء Ùˆ دیگر کتابهای مربوط به Ø´Ø±Ø Ø§Øوال عارÙان به تÙضیل آمده است. عطار مینویسد Ú©Ù‡: شیخ ابوسعید ابوالخیر Ú¯Ùته است: من خشت بودم چون به خرقان رسیدم، گوهر بازگشتم.
خواجه عبدالله انصاری شاگرد Ùˆ مرید ممتاز شیخ ابوالØسن خرقانی
خواجه عبدالله انصاری "پیر هرات" عار٠بزرگ قرن پنجم هجری Ùˆ گوینده رسائل مقالات Ùˆ مناجات های خوش آهنگ Ùˆ دلنشین Ùˆ سوزناک Ùˆ سراپا هنر عرÙانی از شاگردان Ùˆ مریدان خاص شیخ ابوالØسن خرقانی بوده است. ÙˆÛŒ سالها در خرقان بسر برده Ùˆ در خانقاه خرقان از Ù…Øضر پر برکت شیخ ابوالØسن خرقانی کسب Ùیض کرده تا بسر Øد کمالات معنوی نائل شده است.
چنانکه خود Ú¯Ùته است :
« مشایخ من در Øدیث Ùˆ علم Ùˆ شریعت بسیارند. اما پیر من در تصو٠و Øقیقت شیخ ابوالØسن خرقانی است Ùˆ اگر او را ندیدمی کجا Øقیقت دانستمی.»
خواجه عبدالله انصاری در مناجات Ùˆ مقالات خود درباره درک Ùیض از مکتب شیخ بزرگ خرقان چنین آورده است:
عبدالله مردی بود بیابانی، میرÙت بطلب آب زندگانی، ناگاه رسید به شیخ ابوالØسن خرقانی، دید چشمهً آب زندگانی، چندان خورد Ú©Ù‡ از خود گشت Ùانی، Ú©Ù‡ نه عبدالله ماند Ùˆ نه شیخ ابوالØسن خرقانی، اگر چیزی میدانی من گنجی بودم نهانی، کلید او شیخ ابوالØسن خرقانی.
آثار شیخ ابوالØسن خرقانی
۱- رسالةالخائ٠الهائم من لومة اللائم. که نظیر آن در اصول طریقت تألی٠نشده است.
Û²- ÙÙˆØ§ØªØ Ø§Ù„Ø¬Ù…Ø§Ù„ Ùˆ غیر اینها.
Û³- نورالعلوم Ú©Ù‡ شامل ذکر مبانی عرÙانی Ùˆ روایاتی است Ú©Ù‡ با نام شیخ ابوالØسن خرقانی بستگی دارد Ùˆ نمونه هایی از سخنان اوست Ú©Ù‡ بوسیله یکی از شاگردان Ùˆ پیروان شیخ در ده باب تدوین شده است Ú©Ù‡ یک نسخه خطی از آن مربوط به قرن Ù‡Ùتم در کتابخانه ÛŒ بریتیش مییوزی یم انگلیس نگهداری Ù…ÛŒ شود .
خرقانی ØŒ همچنین از شخصیت های عرÙانی ایران است Ú©Ù‡ از دیرباز نظر Ù…Øققان اروپایی را به خود جلب کرده است Ùˆ تا کنون چند تن از جمله آربری ØŒ اسپنسر تریمینگهام ØŒ ØŒ ریتر ØŒ لوژی یه دوبورکوی ØŒ ماسینیون Ùˆ نیکلسون به تÙصیل یا اجماع درباره او قلم زده اند Ùˆ اخیراً خانم کریستین تورتل Ù…Øقق Ùرانسوی در خصوص شیخ کتابی تألی٠نموده Ú©Ù‡ گوشه ای از تاریخ اجتماعی عرÙانی این مرز Ùˆ بوم را روشن Ù…ÛŒ نماید.
نویسنده :moslem|دانستنی ها | ارسال نظر: 0 |